Maart 2017:

De “Van Berkel W-57” van de SNA.:
Het Van Berkel project (het 1:1 nabouwen van een door de vliegtuigafdeling van de “Van Berkels weeg-schalenfabriek” ontworpen en voor de Marineluchtvaartdienst bestemde vliegboot in de 20er jaren van de vorige eeuw) is na een bouwperiode van ruim 16 jaar bijna klaar. Begin 2016 zijn we begonnen met het samen-bouwen van de diverse onderdelen.
Jaren zijn we met zijn allen druk bezig geweest met het construeren van de drijvers, de romp, de vleugels en alles wat erbij komt kijken om een compleet vliegtuig te bouwen. Op het marine-vliegkamp Valkenburg zijn we begonnen. In 2006 werd het vliegveld gesloten en moesten we verhuizen.
Bij het Aviodrome waren we van harte welkom. Na een korte aanloop periode ging de bouw weer verder. Echter door de grote afstand en werkende mensen was alleen de zaterdag de aangewezen dag dat we konden werken aan de Van Berkel. Nu zijn we zover dat het project bijna klaar is. Rond de jaarwisseling stond de W-57 vrijwel compleet in de T2-hangaar van het Aviodrome. Dit om de besturingskabels naar de rolroeren aan te brengen en natuurlijk om de bezoekers van het Aviodrome te laten zien waar we mee bezig zijn.
Momenteel zijn de vleugels en de rolroeren weer gedemonteerd en zijn we zover dat we deze vleugels kunnen bespannen met linnen. We zijn begonnen met de rolroeren en als die klaar zijn gaan we de vleugels bedoeken en dan kunnen we nog een paar extra handjes gebruiken voor het naaiwerk.
17 Juni 2017 moet het toestel klaar zijn want dan gaat hij de expositie in. Dit ter gelegenheid van het feit dat het 100 jaar geleden is dat de MLD is opgericht. De laatste loodjes dus.

Kees Aarssen

• VB-in-vol-ornaat
  • roeren-ceconite-naaien

Situatie begin 2017.
Grote vorderingen zijn gemaakt. De motor is als proef geplaatst en daarna de onbespannen vleugels erop. Ziet er prima uit. Helaas alles weer moeten demonteren, omdat we dan nu eindelijk zover zijn om de vleugels te bekleden met synthetisch linnen, het zogenoemde ceconite. De voorbereidingen daarvoor gaan we nu doen. Dan gaat het bekleden van start en hierna wordt alles weer in elkaar gezet.
We gaan ons best doen om alles in augustus 2017 klaar te hebben. Dan willen we showen bij het 100 jarig bestaan van de Marine Luchtvaart Dienst (MLD).
Daarom hier maar een enkele foto van de voorbereidende werkzaamheden. Volgende keer meer foto's.

Groeten,  Kees Aarssen

• 20170204_153350a
  • 20170204_155001a

De situatie medio 2016
Vanaf 2011 is er druk gewerkt met slechts een paar mensen. Er wordt alleen op de zaterdagen gewerkt met maximaal vier personen. Toch is er veel werk verzet en het resultaat wordt langzaam aan zichtbaar. Hier zijn weer enkele foto's die de stand van zaken laten zien.
De motor is intussen ook gebruiksklaar. Geheel belangeloos gereviseerd en startklaar gemaakt. Het wordt een uitdaging om deze op een goeie manier geplaatst te krijgen.
Wordt weer een uitdaging.

Graag tot een volgende keer.
Kees Aarssen

• 20160430_162118
  • 20160430_162214
  • 20160430_162327
  • IMG_4666
  • IMG_4668
  • IMG_4670

Een foto update. Het is november 2011.

Kees Aarssen.

• vanberkel01-small-romp-dicht
  • vanberkel02-small_romp-buiten-dicht
  • vanberkel03-small_dichte-romp-overzicht
  • vanberkel04-small_dichte-romp-zijaanzicht
  • vanberkel05-small_dichte-romp-van-boven
  • vanberkel06-small_instap-voetsteun
  • vanberkel07-small_gashendel

Een foto update. Het is mei 2009.

Kees Aarssen.

We zijn op zoek:

Een Benzinedrukmeter,
Een Koelwaterthermometer,
een Brandstofkeuzekraan 4 standen,
Of een Contactknop/startknop.

Dit om de cockpit verder te completeren.

En zou deze onderdelen willen doneren aan dit schitterende project.

• vanberkel01-luchtstroom-geleider
  • vanberkel02-luchtstroom-geleider