Dit vliegtuig werd gebouwd door W.G. Armstrong Whitworth Aircraft Ltd. in Engeland. Het is een single engine vliegtuig geschikt voor gebruik aan boord van vliegtuigcarriers. Het prototype vloog voor het eerst op 3 september 1948. De eerste serie gebouwde vliegtuigen vlogen op 14 november 1951. Na deze maiden flight werden er nog 340 gebouwd in diverse uitvoeringen.

De Seahawk in volle glorie, in zijn element.
De Seahawk in volle glorie, in zijn element.

Nederland heeft 22 Seahawks van het type FGA-50 aangeschaft. Deze 22 Seahawks werden in 1957 en 1958 in dienst gesteld. Op 11 oktober 1957 werd de eerste carrier landing uitgevoerd op Hr. Ms. Karel Doorman. In 1978 werd door het Aviodome in Engeland een Seahawk aangekocht. Het toestel is in 1991 door de Neptune Association in een Nederlands kleurenschema gebracht met registratie 118/D. In 1992 werden de voorbereidingen getroffen om deze Seahawk te transporteren voor het 75 jarig jubileum van de Marineluchtvaartdienst.  Tijdens hijsoperaties braken de hijsbouten uit de vleugels en glipte de Seahawk uit de sling om vervolgens neer te vallen op een grote stapel stenen. Het resultaat was een gebroken staartsectie en ernstige schade aan het horizontale stabilo.

De beschadigde staart van de Seahawk 118
De beschadigde staart van de Seahawk 118

Het Aviodome Museum verzocht de Neptune Association om zorg te dragen voor de restauratie van de Seahawk. Er werd in het voorjaar een start gemaakt van de restauratie en nog maar net voor de opening van de MLD traditiekamer op het Marinevliegkamp De Kooy was de Seahawk gereed om te worden getoond.

De Seahawk 118 na de restuaratie.
De Seahawk 118 na de restuaratie, klaar voor het museum.

 

Algemene informatie over de:

Seahawk 118/D

Op 25 juli 1978 werd een Seahawk (type FGA 4) met registratie WV828 aangeschaft in Engeland. Het toestel werd op het Marinevliegkamp Valkenburg in het kleuren­schema gezet van vliegtuigsqua­dron 860 met de registratie 118/D en vervolgens overgedra­gen aan het Aviodome waar het opgenomen werd in de collectie.
In 1992 brak, tijdens takelwerkzaamheden, de staart van dit toestel. Omdat de kans bestond dat het toestel voor schroot naar het buitenland verkocht zou worden, had de SNA zich be­schikbaar gesteld voor de uit­voering van de repara­tie en het terugbrengen in de originele staat.
In de periode 1993/1994 werd de staart gericht, het stab­ilo werd hersteld en het kleurenschema werd opnieuw aange­bracht. Zelfs oude reparaties, ontstaan tijdens het vervoer in 1978, werden op professionele wijze gerepareerd. In april 1994 werd het toestel naar het Marinevlieg­kamp De Kooy vervoerd om opgenomen te worden in de permanente tentoonstelling van de Traditiekamer van de MLD, die op 18 mei 1994 werd heropend door ZKH Prins Bernhard.