Dit type helikopter werd gebouwd door Westland Helicopters Ltd. in Engeland. Het is een single engine helikopter met een driebladige hoofdrotor op een piramideachtige toren boven op de romp. De crew bestond uit 1 piloot met achter hem ruimte voor drie passagiers, welke naast elkaar zaten.

De Sikorsky WS 51 behoorlijk gestript voor de restauratie.
De Sikorsky gestript voor de restauratie.

Binnen de MLD is maar 1 S-51 in dienst geweest en wel van 1951 tot 1959.
De helikopter werd gebruikt als transport heli en voor plane guard duties op Hr. Ms. Karel Doorman.

Sikorsky WS 51 na restauratie klaar voor museum

De helikopter met registratie WG 752 was lange tijd opgeslagen geweest in het Aviodome te Schiphol. In april 1992 werd de S-51 beschikbaar gesteld voor de Neptune Association, en derhalve overgebracht naar het Marinevliegkamp Valkenburg. In augustus 1992 was de helikopter voor het eerst zichtbaar in een display op de "Eerste Haagse Luchtvaartdag" welke door de stichting op het Malieveld te Den Haag was georganiseerd.

Algemene informatie over de:

Westland WS-51 HR-3 Dragonfly 8-1

Het Nationale luchtvaart museum Aviodome had in augustus 1991 de beschikking over een Westland-Sikorsky WS-51 Dragonfly heli­kopter, een equiva­lent van de Sikorsky S-51. Deze was in opslag genomen zonder verdere plannen.
De S-51 Jezebel was destijds de eerste helikopter die in Nederland vloog. Eerst bij de Stichting Hefschroefvliegtuigen en later bij de Marine­luchtvaart­dienst. Dit eerste en enige toestel in Nederland is na zijn diensttijd uiteindelijk gesloopt.
Na onderhandelingen met het Aviodome werd met de SNA over­eengekomen dat zij de restauratie van de ‘Dragonfly’op zich zou nemen. Begin april 1992 werd het toestel, de WG752, naar zijn voorlo­pige onderkomen vervoerd, het Marinevliegkamp Valken­burg.
De restauratie hield ondermeer in het herstel van het plaat­werk, aanmaak van ontbrekende onderdelen en beschilderen in de originele MLD kleuren. Nadat dit toestel gebruikt was voor de filmopname van de 50 jarige herdenking van de Watersnood in Zeeland werd het voor een jaar opgenomen in de tentoonstelling op het voormalige werkeiland ‘Neeltje Jans’. Tenslotte ging de helikopter via ‘Valkenburg’ uiteindelijk naar het Militaire Luchtvaart Museum (MLM) om daar opgenomen te worden in de helikoptercollectie. Toen in 1995 een ‘open dag’ op het MVKV werd gehouden stelde het MLM de helikopter ter beschikking. Toen alle vliegtuigen van het MLM weer naar Soesterberg werden vervoerd bleef alleen de S-51 eenzaam in hangaar 6 achter. “Doe er maar iets leuks mee” was de enige opmerking. De SNA begon aan de zoveelste restauratie. Een kort telefoontje maakte hier weer een einde aan; “de heli wordt opgehaald ten behoeve van de MLD traditiekamer”. En weg was die weer… Na bijna een jaar kwam de rechtmatige eigenaar op de proppen en transporteerde de heli weer naar Schiphol, lapte het op en sinds begin 2000 staat het weer in het Aviodome als onderdeel van een diorama, dat de Watersnoodramp van 1953 weergeeft.