Op 14 oktober 1952 raakten de twee Fire­flies 16-30 (LTZV2 Moekardanoe) en de 16-6 (LTZV3 Dekker), tijdens formatievlie­gen, met elkaar in botsing. Moekardanoe kon zich per parachute redden doch Dekker vloog te pletter tegen een heuvelrug van de Seru Grande op Curaçao. De beide toestellen zijn al die jaren op Oostpunt, Curaçao blijven liggen zonder dat er iemand zich om bekommerde. Pas in 1994 werd tijdens een expeditie de wrakken herontdekt. Enige tijd later vervoerde ‘Pelican Air’, een helikopterbedrijf op Curaçao, de staart van de 16-30 van Oostpunt naar de Marinebasis Parera. In februari 1997 werd het staartgedeelte van de 16-30 en het topje van het richtingsroer naar Nederland verscheept. De onderdelen zullen voorlopig bij de SNA blijven en een onderdeel vormen van een speciaal ingerichte stand. Later wordt de mogelijk­heid bekeken of de restanten van beide vliegtuigen geborgen mogen worden wat overigens zeer onwaarschijnlijk wordt geacht.

Deze 16-30 in volle vlucht, en de 2e foto het geborgen staart gedeelte.

  • Firefly_16-30_1952
  • Firefly_16-30_staart_MVKV_051997